loading...
┊┊شادی بخش✗وبسایتی وابستـه بـه تغييـر و تنـوع✗
Akram بازدید : 545 1391/12/03 نظرات (0)

سخت‌افزار بخش مادی، قابل لمس و ابزاری هر مجموعه یا سیستم است. سخت‌افزار معمولاً به قطعات و یراق‌آلات فلزی و پلاستیکی تشکیل دهنده مجموعه گفته می‌شود. لازم به توضیح است که برق نیز جزو سخت‌افزار حساب می‌شود.در دانش رایانه به مجموع مدارهای الکترونیکی، اجزای فیزیکی و مکانیکی قابل لمس و مشاهده در یک رایانه سخت افزار می‌گوییم.در این کتاب با قطعات مختلف سخت افزاری کامپیوتر آشنا خواهید شد.

 

دانلود در ادامه مطلب

Akram بازدید : 332 1391/11/28 نظرات (1)

 

دیود

عنصری نیمه هادی است که جهت یکسوسازی در مدارات مورد استفاده قرار می گیرد و از سبلیکن و ژرمانیم تشکیل می شود که از مواد نیمه هادی به شمار می روند.

 

 

diode1

diode


ساختار اتمی سیلیکن
سیلیسیم دارای عدد اتمی 14است . یعنی دارای 14 پروتون و 14 الکترون است .


ساختار اتمی ژرمانیوم
ژرمانیوم دارای عدد اتمی 32 است . یعنی 32 پروتون و 32 الکترون دارد .


ساختمان اتمی سیلیسیم و ژرمانیوم
(1) ساختمان اتمی سیلیسیم و (2) ساختمان اتمی ژرمانیوم می باشد. هر یک از اتم های سیلیسیم و ژرمانیوم دارای چهار الکترون والانس هستند .


si structure شکل (1) شکل (2) ge structure

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید.

Akram بازدید : 692 1391/11/28 نظرات (0)
آشنایی با قطعات الکترونیکی و انواع بسته بندی آن ها
براي دانلود به ادامه مطلب مراجعه كنيد
Akram بازدید : 273 1391/11/13 نظرات (0)

نصب یک رم جدید تقریبا کار ساده است . کافیست که رم را روی اسلات مربوطه قرار دهید و با یک فشار کوچک در جای خود قرار خواهد گرفت . اما برخی مشکلات که هم میتوانند سخت افزاری باشند و همه نرم افزاری ممکن است که در روند کاری شما اخلال ایجاد کنند .

یکی از مشکلاتی که تعداد زیادی از کاربران با آن درگیر هستند این است که ویندوز نمی تواند تمام حافظه رم سیستم را تشخیص دهد . در این صورت شما نمی توانید از تمام میزان حافظه رم برای اجرای برنامه های مورد نیازتان استفاده کنید . این مشکل هنگامی نمود زیادی پیدا خواهد کرد که یک گیمر حرفه ای باشید و یا قصد انجام کارهای سنگین و پیشرفته ( مثل مدل سازی سه بعدی و … ) با سیستم را داشته باشید . در این مطلب قصد داریم تا به مشکلاتی که باعث بوجود آمدن چنین حالتی می شوند اشاره ای داشته باشیم

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید.

Akram بازدید : 239 1391/11/05 نظرات (0)

منبع تغذیه، یك دستگاه الكتریكی است كه مسئول تأمین و تنظیم جریان الكتریكی در رایانه می باشد. این قطعه به صورت جعبه ای بزرگ و مستقل در جعبه رایانه قرار دارد و بیشتر خرابی ها را در رایانه به وجود می آورد.

كار منبع تغذیه این است كه ولتاژ متناوب ای سی، Alternate Current) ) را تبدیل به ولتاژ مستقیم دی سی، Direct Current) )می كند.

●انواع منبع تغذیه

منبع تغذیه دارای ابعاد و شكل های مختلفی می باشند، كه باید با جعبه و مادربرد نصب شده در داخل جعبه رایانه همخوانی و سازگاری داشته باشد. بنابراین، این سه قطعه باید از یك نوع باشند. انواع این اجزاء عبارتند از:

۱- XT-
۲- AT desk- خوابیده یا رومیزی
۳--AT tower برجی یا ایستاده
۴- Baby AT-
۵- Rectifier-باریك، نقلی
۶-- ATX

زمانی كه رایانه XT توسط شركت آی بی ام به بازار عرضه شد منبع تغذیه آن شبیه منبع تغذیه های قبلی بود، درصورتی كه توان خروجی آنها دو برابر قبلی ها بود. پس از آن زمانی كه آی بی ام رایانه AT را ساخت از یك منبع تغذیه بزرگتر برای آن استفاده نمود كه دارای اشكال مختلفی بود. از این نوع منبع تغذیه استقبال زیادی شد تا جایی كه هنوز نیز در سیستم های امروزی از آن استفاده می شود.

Akram بازدید : 443 1391/11/04 نظرات (0)

سرعت پردازنده مستقیماً روی عملکرد آن اثر می‌گذارد. یعنی هر چه سرعت بالا باشد تبادل اطلاعات پردازنده سریعتر است، معمولاً سرعت پردازنده بر حسب مگاهرتز بیان می‌شود. و برخی از سازندگان پردازنده خود را با سرعت واقعی آن نام‌گذاری نمی‌کنند بلکه سرعت آنها را بصورت مقایسه‌ای با پردازنده‌های IBM می‌نویسند و آن را با PR نمایش می‌دهند مثلاً ۱۰۰PR یعنی سرعت معادل ۱۰۰ مگاهرتز است و اگر علامت + در جلوی عدد نوشته شود به مفهوم این است که از سرعت نوشته شده نیز بیشتر است مثلاً +PR133 یعنی سرعت پردازنده در مقایسه با پردازنده پنتیوم ۱۳۳ نیز بیشتر است.

 

دانلود فهرست در ادامه مطلب

 

نوع فایل

word

حجم

۱۰۶ کیلوبایت

تعداد صفحات

۶۴

توضیحات

 به همراه  فهرست مطالب ، صفحه اول

Akram بازدید : 272 1391/10/24 نظرات (0)

 

ياد بگير دات كام - كارت گرافيك grafic card

سه وسيله در يك كارت ويديويي:

كارت گرافيك شما به اندازه صفحه نمايش شما مهم است و بيشتر مواقع ناديده گرفته مي شود در طول سالهاي 1999 تا كنون كيفيت كلي كارتهاي گرافيكي ارتقا يافته است قبل از آن توليدات كم قابليتي در بازار بود اين مقاله را دنبال كنيد تا در مورد كارتهاي گرافيك كامپيوتر خود بيشتر بدانيد يك كارت گرافيك اصولاً يك رابط يا يك كارت قابل تعويض يا قابل توسعه در كامپيوتر شما است بنابراين مي تواند با يك كارت ديگر جايگزين شود ( مادر برد بايد داراي اسلات AGP باشد ) كارت گرافيك همچنين مي تواند به صورت onboard باشد كه در كامپيوترهاي شخصي lap top يا مادربردهاي عمومي تر استفاده مي شود كه قابل تعويض نيستند. بنده يك دليل روشن براي يك كارت گرافيك قابل تعويض در كامپيوتر خود دارم هر چند يك مادربرد مدرن مي تواند داراي يك چيپ ست گرافيكي عالي باشد شما فقط بايد بدانيد كدام يك!

بدون توجه به اينكه آيا كارت گرافيكي onboard يا قابل تعويض است رابط گرافيكي از سه قسمت تشكيل شده است:

  • يك چيپ ست گرافيكي با ماركهاي معتبر ( ATI , Matrox , Nivadia , S3 , Intel نامهاي شناخته شده در زمينه هستند ) چيپ ست گرافيكي سيگنلهايي را كه مانيتور بايد از يك تصوير دريافت كند مي سازد.

  • انواعي از RAM ( كه انواع معمول آنها مانند: EDO , SGRAM يا VRAM هستند) حافظه RAM براي اينكه بتواند تصوير كامل صفحه نمايش را در هر لحظه بخاطر بياورد لازم است. كارت گرافيك ممكن است از حافظه اصلي مادر برد استفاده كند.

  • يك RAMDAC چيپي كه سيگنالهاي ديجيتال را به آنالوگ تبديل مي كند اگر شما از مانيتورههاي FLAT PANEL ديجيتال استفاده مي كنيد احتياجي به تابع RAMDAC نداريد

Akram بازدید : 244 1391/10/24 نظرات (0)

آنچه در اين مقاله مي خوانيد، يك راهنماي جامع براي عيب زدايي از كامپيوترتان نيست اما مي تواند شما را به سمت يافتن مشكل كامپيوتر راهنمايي كند.

اگر بعد از فشردن دكمه power، كامپيوتر روشن نشد

بررسي كنيد آيا سيم برق متصل است؟ آيا سر ديگر سيم برق متصل شده است؟ سوييچي كه در پشت كامپيوترتان وجود دارد چك كنيد. از اتصال صحيح منبع تغذيه به مادربرد اطمينان حاصل كنيد. كابل برق فلاپي را چك كنيد. اگر هيچ يك از اين كارها نتيجه نداد در مرحله بعد هر چيزي را كه به مادربرد متصل است به غير از كابل برق، سيم دكمه power، كارت گرافيك، حافظه RAM و CPU را جدا كنيد. اگر باز هم سيستم بالا نمي آيد يك يا دو قطعه از سيستم شما معيوب است. در اين مورد به احتمال زياد مادربرد يا منبع تغذيه Case شما اشكال دارد.

اگر سيستم روشن مي شود ولي بوق نمي زند يا بالا نمي آيد

ابتدا همه اتصالات را چك كنيد و دوباره امتحان كنيد. در صورتي كه اين عمل مؤثر نبود، بهترين كار اين است كه مانند بالا همه چيز را به غير از سيم دكمه power، كارت گرافيك، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا كرده و دوباره امتحان كنيد.

اگر كامپيوتر به خوبي شروع به كار كرد كامپيوتر را خاموش كنيد و هر بار يك قطعه را متصل كرده و سپس كامپيوتر را روشن كنيد تا جايي كه مشكل را پيدا كنيد ولي اگر كامپيوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً يك ياچند قطعه معيوب داريد(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذيه).

Akram بازدید : 266 1391/10/24 نظرات (0)

 

ياد بگير دات كام - كارت صدا sound card

كارت هاي صدا حداقل 4 وظيفه را در كامپيوتر بر عهده دارد. آنها بعنوان synthesizer رابط MIDI و مبدل آنالوگ به ديجيتال (A/D) در حال ضبط كردن و مبدل ديجيتال به آنالوگ (D/A) در حال پخش عمل مي كنند. اكنون به توضيح هر كدام مي پرداريم:

The Synthesizer:

    Synthesizer رساننده صدايي است كه كارت صدا توليد كرده است. در اينجا ما سه نوع سيستم داريم:

FM Synthesiz, Ware tables Sampling, Physical Modeling 

FM Synthesiz:

   ارزانترين كارتهاي صدا از تكنولوژي FM براي مدل كردن آلات موسيقي متفاوت استفاده مي كنند. اين كارتهاي صدا واقعاٌ Synthesizer هستند. كارت صدا اصواتي توليد مي كند كه از تركيب يك سري صداهاي مصنوعي ساخته شده است.

Ware tables Sampling:

     Ware table بهترين وگرانترين تكنولوژي در كارتهاي صدا است. اين بدان معني است كه صدا در كارتهاي صدا از دستگاههاي واقعي ضبط مي شود. بعنوان مثال از روي يك پيانو يك نمونه كوچك ضبط و ذخيره مي شود و زماني كه موزيك اجرا مي شود در حقيقت شما به اين اصواتي كه بصورت نمونه ضبط شده است گوش مي دهيد، لذا زماني كه اين نمونه هاي صوتي داراي كيفيت بالايي باشند كارت صدا اصوات دل انگيزتري توليد مي كند. در اين حالت صداي پيانو مانند يك پيانو واقعي شنيده مي شود. سيستم Ware table در كارت صداهاي Blasters AWE بكار رفته است.

Physical Modeling:

    در اين حالت اصوات توليدي در نتيجه نرم افزار مدل شده اند. در اين حالت به نظر مي آيد كه پروسسور بايد كار طاقت فرسايي انجام دهد.كارت صداهاي Orginal مارك Gold شامل صداي 14 دستگاه هستند كه بدين روش مدل شده اند.

Akram بازدید : 255 1391/10/24 نظرات (0)

اين روزها فقط پرسسور (CPU) كامپيوتر نيست كه توليد حرارت مي كند بلكه كارت گرافيك، حافظه ها و هارد ديسك هم هر كدام به تنهايي يك توليد كننده بزرگ حرارت هستند. اما بيشتر افراد به خنك كاري CPU اهميت مي دهند و توجه كمتري به خنك كاري ساير قسمتها مي كنند. تهويه صحيح و جريان هوا كافي در داخل كامپيوتر سبب افزايش عمر كليه قطعات داخل كيس شما مي شود.

يكي از مهمترين قطعات كامپيوتر هارد ديسك آن است. فرض كنيد CPU كامپيوتر شما مشكل دار شود فقط با تعويض آن كامپيوتر بدون مشكل خاصي به كار عادي خود ادامه مي دهد. ولي اگر هارد ديسك شما از بين رفته باشد و شما از اطلاعات و فايل هاي خود Back up (پشتيبان) نگرفته باشيد همه اطلاعات و زحمات شما از بين رفته است. بنابراين نگهداري از هارد ديسك و اطلاعت آن بخصوص براي افراد حرفه اي بسيار مهم است.

بعضي كمپاني هاي معتبر مانند «سايبر كولر» (cybercoolerinc.com) فن و هيت سينك هاي اختصاصي براي هارد ديسك ساخته اند كه براي هارد ديسك هاي جديد سرعت بالا (چون گرماي زيادي توليد مي كنند) مناسب هستند.

نصب اين نوع فن و هيت سينك ها (هيت سينك كه معمولاً از جنس فلزي مانند آلومينيوم است به شكل پره پره ساخته مي شود و يك پخش كننده گرماست و عملاً سطح تماس هوا با قطعه گرم را زياد مي كند.) بسيار ساده است و هر كاربري به سادگي مي تواند آن را انجام دهد. تنها كاري كه بايد بكنيد بايد كيس كامپيوتر خود را باز كنيد سپس هارد ديسك را باز كرده هيت سينك و فن را نصب كنيد. سپس هارد را سر جايش ببنديد و سوكت تغذيه فن را هم به سوكت مادربرد متصل كنيد.

درباره ما
اگر مي خواهي خوشبخت باشي براي خوشبختي ديگران بكوش؛ زيرا آن شادي كه ما به ديگران مي دهيم به خود ما بر مي گردد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 226
  • کل نظرات : 37
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2672
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 175
  • بازدید ماه : 108
  • بازدید سال : 13,604
  • بازدید کلی : 295,576